Lista uczestników jest pełna (także lista rezerwowa).

Informacja o projekcie

Celem programu DES jest zwiększenie kompetencji zawodowych kadry pedagogicznej szkół publicznych w zakresie rozpoznawania wczesnych problemów związanych z nadużywaniem nowych technologii wśród uczniów.

Program DES opiera się na najnowszej wiedzy z zakresu problematyki uzależnień behawioralnych, wiedzy na temat czynników chroniących i czynników ryzyka w uzależnieniach behawioralnych (ze szczególnym uwzględnieniem e-uzależnień), wiodących strategii profilaktycznych wykorzystywanych do zapobiegania tym uzależnieniom, poszerzenie umiejętności wykorzystywania dialogu motywującego w diagnostyce i profilaktyce uzależnień behawioralnych.

Program obejmuje 23 godziny zajęć wykładowych i warsztatowych i będzie realizowany zdalnie (on-line). W jego skład wchodzą cztery czterogodzinne sesje i końcowa sesja pięciogodzinna. Dodatkowym elementem programu jest dwugodzinny blok wykładowy udostępniony w formie nagrania wideo umieszczonego w Internecie. Szkolenie będzie prowadzone w trzech osiemnastoosobowych grupach (jednej porannej i dwóch popołudniowych), raz w tygodniu, zgodnie z zamieszczonym poniżej harmonogramem.

Oferowana formuła on-line szkolenia umożliwia udział słuchaczy z całej Polski.

Uczestnictwo w programie jest bezpłatne.

Kryterium formalnym uczestnictwa jest przynależność do kadry pedagogicznej szkół publicznych (bycie nauczycielem, wychowawcą, pedagogiem, psychologiem w podstawowej lub ponadpodstawowej szkole publicznej).

Certyfikat

Absolwenci programu otrzymają certyfikat. Warunkiem otrzymania certyfikatu jest 1° uczestnictwo w co najmniej czterech z pięciu sesji on-line; 2° udzielenie poprawnej odpowiedzi na co najmniej 50% pytań testu wiedzy, który zostanie przeprowadzony na zakończenie ostatniej sesji szkoleniowej.

Charakterystyka projektu

Badania naukowe i epidemiologiczne prowadzone w Polsce od 2010 r. pokazują, że problem uzależnień behawioralnych – głównie e-uzależnień – staje się w grupie młodzieży i dzieci coraz poważniejszy, przez co zwiększa się zapotrzebowanie na adekwatne, wczesne diagnozowanie tych zagrożeń oraz na umiejętność prowadzenia działań profilaktycznych dotyczących uzależnień behawioralnych.

W związku z powyższym konieczne jest przygotowanie szkolnej kadry pedagogicznej do pracy z uczniami w obszarze diagnostyki i przeciwdziałania uzależnieniom behawioralnym. Zgodnie z przeglądem literatury z zakresu uzależnień behawioralnych, sugerowane obszary pracy profilaktycznej to: 1° wczesna, adekwatna diagnoza zagrożenia uzależnieniami behawioralnymi wśród uczniów; 2° obniżanie znaczenia deficytów psychospołecznych oraz podnoszenie kompetencji w obszarze umiejętności psychospołecznych uczniów; 3° praca z rodzicami w obszarze zarówno umiejętności dostrzegania problemu, jak i poszerzania umiejętności wychowawczych, szczególnie w zakresie używania przez dzieci nowych technologii. Istotnym elementem programu DES jest przekaz wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania w diagnozie i przeciwdziałaniu uzależnieniom behawioralnym dialogu motywującego.

Konspekt bloków tematycznych DES

dr Magdalena Rowicka: Uzależnienia behawioralne – teoria

Czym są uzależnienia behawioralne: rodzaje (ogólnie, ale także w podziale na specyficzne zachowania związane z nowymi technologiami); definicje w oparciu o kryteria diagnostyczne (ogólne, zaproponowane przez badaczy tego obszaru, tj. sześciokomponentowy model), a także w oparciu o kryteria zaburzenia grania w gry opisane w klasyfikacjach DSM-5 i ICD-11; mechanizmy powstawania i utrzymania; symptomy, które można zaobserwować u dzieci i młodzieży (ze szczególnym uwzględnieniem tzw. e-uzależnień).
wykład (2 godziny) – nagranie wideo w Internecie

dr Magdalena Rowicka: Sesja 1. Uzależnienia behawioralne

Identyfikowanie symptomów nadużywania nowych technologii przez dzieci i młodzież. Pozytywne i negatywne używanie nowych technologii – charakterystyka.

dr Magdalena Rowicka: Sesja 2. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka

Ogólna charakterystyka czynników chroniących i czynników ryzyka; podobieństwa i różnice pomiędzy zachowaniami ryzykownymi (tradycyjnymi) a uzależnieniami behawioralnymi, strategie adresujące specyficzne czynniki ryzyka i czynniki chroniące (np. zniekształcenia poznawcze związane z Internetem

Zygmunt Medowski: Sesja 3. W jaki sposób stosowanie dialogu motywującego wspiera nauczyciela w relacji z uczniem

Poszerzenie umiejętności wykorzystywania dialogu motywującego w diagnostyce wczesnych problemów związanych z nadużywaniem nowych technologii wśród dzieci i młodzieży
Wstęp do Dialogu Motywującego, założenia teoretyczne. Duch i zasady DM. Powstrzymywanie odruchu naprawczego. Rozpoznawanie i unikanie barier komunikacyjnych Gordona. Trafna empatia jako kluczowa kompetencja w budowaniu pomocnej relacji z uczniem

Zygmunt Medowski: Sesja 4. Podstawowe narzędzia i techniki przydatne w pracy

Rozwijanie umiejętności tworzenia i stosowania – pytań otwierających, dowartościowań, odzwierciedleń oraz podsumowań (tzw. wioseł) – podstawowych narzędzi DM, przydatnych także w postępowaniu diagnostycznym

Zygmunt Medowski: Sesja 5. Jak rozpoznać i wzmacniać motywację ucznia do zmiany

Motywowanie uczniów do wprowadzania konstruktywnych zmian w sposobie korzystania z internetu i multimediów. Transteoretyczny model zmiany. Cztery procesy DM – angażowanie, ukierunkowywanie, wywoływanie oraz planowanie. Rozpoznawanie i tonowanie języka podtrzymania, rozpoznawanie i wzmacnianie języka zmiany w wypowiedziach uczniów

dr Magdalena Rowicka: Zakończenie programu

Kwestionariusze internetowe: Test wiadomości; Arkusz oceny programu.

Program zajęć

Specyfika programu wymaga, żeby uczestnicy mieli w trakcie zajęć włączone kamery wideo.
Nr i temat sesji Data Godzina
9:00–13:00 15:00–19:00 15:00–19:00
Sesja 1. Uzależnienia behawioralne
– Magdalena Rowicka
1.10.2024 (wtorek) grupa 1 grupa 2
3.10.2024 (czwartek) grupa 3
Sesja 2. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka
– Magdalena Rowicka
8.10.2024 grupa 1 grupa 2
10.10.2024 grupa 3
Sesja 3. W jaki sposób stosowanie dialogu motywującego wspiera nauczyciela w relacji z uczniem
– Zygmunt Medowski
15.10.2024 grupa 1 grupa 2
17.10.2024 grupa 3
Sesja 4. Podstawowe narzędzia i techniki przydatne w pracy
– Zygmunt Medowski
22.10.2024 grupa 1 grupa 2
24.10.2024 grupa 3
Sesja 5. Jak rozpoznać i wzmacniać motywację ucznia do zmiany
– Zygmunt Medowski
29.10.2024 grupa 1 grupa 2
31.10.2024 grupa 3
Test wiadomości; arkusz oceny programu DES
– Magdalena Rowicka
29.10.2024 grupa 1; test 13:00-14:00 grupa 2; test 19:00-20:00
31.10.2024 grupa 3; test 19:00-20:00

Autorzy programu DES

Magdalena Rowicka – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, psycholożka, badaczka uzależnień behawioralnych i zachowań kompulsywnych, autorka publikacji w zakresie uzależnień behawioralnych, profilaktyki i terapii, współautorka i realizatorka programów szkoleniowych i profilaktycznych.
Zygmunt Medowski – prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Dialogu Motywującego. Trener i superwizor PTDM, specjalista psychoterapii uzależnień. Terapeuta dialogu motywującego PTDM. Dyrektor Ośrodka Profilaktyki i Edukacji Psychologicznej Mrowisko. Superwizor Towarzystwa Profilaktyki Środowiskowej Mrowisko. Członek Motivational Interviewing Network of Trainers. Członek Pomorskiej Rady Ekspertów ds. Uzależnień. Wykładowca akademicki: Uniwersytet Gdański, SWPS Wydział Zamiejscowy w Sopocie, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku. Autor i realizator programów profilaktycznych i terapeutycznych.

Rekrutacja

W programie weźmie udział 54 uczestników (w trzech 18-osobowych grupach). O przyjęciu zadecyduje kolejność zgłoszeń poprzez formularz rekrutacyjny.



Rekrutacja do programu została zakończona.

Materiały dla uczestników

Dostęp do materiałów szkoleniowych wymaga podania hasła, które zostanie przekazane uczestnikom w trakcie szkolenia.

Dodatkowe informacje

Dodatkowych informacji nt. programu i rekrutacji udziela p. Tomasz Kowalewicz, koordynator programu: telefonicznie pod numerem 601 311 454 lub przez e-mail tomasz.kowalewicz@praesterno.pl.

Dysponentem praw autorskich jest Fundacja Praesterno.

Finansowanie

Projekt został dofinansowany ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.