Informacja o projekcie
Celem programu DES jest zwiększenie kompetencji zawodowych kadry pedagogicznej szkół publicznych w zakresie rozpoznawania wczesnych problemów związanych z nadużywaniem nowych technologii wśród uczniów.
Program DES opiera się na najnowszej wiedzy z zakresu problematyki uzależnień behawioralnych, wiedzy na temat czynników chroniących i czynników ryzyka w uzależnieniach behawioralnych (ze szczególnym uwzględnieniem e-uzależnień), wiodących strategii profilaktycznych wykorzystywanych do zapobiegania tym uzależnieniom, poszerzenie umiejętności wykorzystywania dialogu motywującego w diagnostyce i profilaktyce uzależnień behawioralnych.
Program obejmuje 23 godziny zajęć wykładowych i warsztatowych i będzie realizowany zdalnie (on-line). W jego skład wchodzą cztery czterogodzinne sesje i końcowa sesja pięciogodzinna. Dodatkowym elementem programu jest dwugodzinny blok wykładowy udostępniony w formie nagrania wideo umieszczonego w Internecie. Szkolenie będzie prowadzone w trzech osiemnastoosobowych grupach (jednej porannej i dwóch popołudniowych), raz w tygodniu, zgodnie z zamieszczonym poniżej harmonogramem.
Oferowana formuła on-line szkolenia umożliwia udział słuchaczy z całej Polski.
Uczestnictwo w programie jest bezpłatne.
Kryterium formalnym uczestnictwa jest przynależność do kadry pedagogicznej szkół publicznych (bycie nauczycielem, wychowawcą, pedagogiem, psychologiem w podstawowej lub ponadpodstawowej szkole publicznej).
Certyfikat
Absolwenci programu otrzymają certyfikat. Warunkiem otrzymania certyfikatu jest 1° uczestnictwo w co najmniej czterech z pięciu sesji on-line; 2° udzielenie poprawnej odpowiedzi na co najmniej 50% pytań testu wiedzy, który zostanie przeprowadzony na zakończenie ostatniej sesji szkoleniowej.
Charakterystyka projektu
Badania naukowe i epidemiologiczne prowadzone w Polsce od 2010 r. pokazują, że problem uzależnień behawioralnych – głównie e-uzależnień – staje się w grupie młodzieży i dzieci coraz poważniejszy, przez co zwiększa się zapotrzebowanie na adekwatne, wczesne diagnozowanie tych zagrożeń oraz na umiejętność prowadzenia działań profilaktycznych dotyczących uzależnień behawioralnych.
W związku z powyższym konieczne jest przygotowanie szkolnej kadry pedagogicznej do pracy z uczniami w obszarze diagnostyki i przeciwdziałania uzależnieniom behawioralnym. Zgodnie z przeglądem literatury z zakresu uzależnień behawioralnych, sugerowane obszary pracy profilaktycznej to: 1° wczesna, adekwatna diagnoza zagrożenia uzależnieniami behawioralnymi wśród uczniów; 2° obniżanie znaczenia deficytów psychospołecznych oraz podnoszenie kompetencji w obszarze umiejętności psychospołecznych uczniów; 3° praca z rodzicami w obszarze zarówno umiejętności dostrzegania problemu, jak i poszerzania umiejętności wychowawczych, szczególnie w zakresie używania przez dzieci nowych technologii. Istotnym elementem programu DES jest przekaz wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania w diagnozie i przeciwdziałaniu uzależnieniom behawioralnym dialogu motywującego.
Konspekt bloków tematycznych DES
dr Magdalena Rowicka: Uzależnienia behawioralne – teoria
Czym są uzależnienia behawioralne: rodzaje (ogólnie, ale także w podziale na specyficzne zachowania związane z nowymi technologiami); definicje w oparciu o kryteria diagnostyczne (ogólne, zaproponowane przez badaczy tego obszaru, tj. sześciokomponentowy model), a także w oparciu o kryteria zaburzenia grania w gry opisane w klasyfikacjach DSM-5 i ICD-11; mechanizmy powstawania i utrzymania; symptomy, które można zaobserwować u dzieci i młodzieży (ze szczególnym uwzględnieniem tzw. e-uzależnień).
wykład (2 godziny) – nagranie wideo w Internecie
dr Magdalena Rowicka: Sesja 1. Uzależnienia behawioralne
Identyfikowanie symptomów nadużywania nowych technologii przez dzieci i młodzież. Pozytywne i negatywne używanie nowych technologii – charakterystyka.
dr Magdalena Rowicka: Sesja 2. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka
Ogólna charakterystyka czynników chroniących i czynników ryzyka; podobieństwa i różnice pomiędzy zachowaniami ryzykownymi (tradycyjnymi) a uzależnieniami behawioralnymi, strategie adresujące specyficzne czynniki ryzyka i czynniki chroniące (np. zniekształcenia poznawcze związane z Internetem
Zygmunt Medowski: Sesja 3. W jaki sposób stosowanie dialogu motywującego wspiera nauczyciela w relacji z uczniem
Poszerzenie umiejętności wykorzystywania dialogu motywującego w diagnostyce wczesnych problemów związanych z nadużywaniem nowych technologii wśród dzieci i młodzieży
Wstęp do Dialogu Motywującego, założenia teoretyczne. Duch i zasady DM. Powstrzymywanie odruchu naprawczego. Rozpoznawanie i unikanie barier komunikacyjnych Gordona. Trafna empatia jako kluczowa kompetencja w budowaniu pomocnej relacji z uczniem
Zygmunt Medowski: Sesja 4. Podstawowe narzędzia i techniki przydatne w pracy
Rozwijanie umiejętności tworzenia i stosowania – pytań otwierających, dowartościowań, odzwierciedleń oraz podsumowań (tzw. wioseł) – podstawowych narzędzi DM, przydatnych także w postępowaniu diagnostycznym
Zygmunt Medowski: Sesja 5. Jak rozpoznać i wzmacniać motywację ucznia do zmiany
Motywowanie uczniów do wprowadzania konstruktywnych zmian w sposobie korzystania z internetu i multimediów. Transteoretyczny model zmiany. Cztery procesy DM – angażowanie, ukierunkowywanie, wywoływanie oraz planowanie. Rozpoznawanie i tonowanie języka podtrzymania, rozpoznawanie i wzmacnianie języka zmiany w wypowiedziach uczniów
dr Magdalena Rowicka: Zakończenie programu
Kwestionariusze internetowe: Test wiadomości; Arkusz oceny programu.
Program zajęć
Nr i temat sesji | Data | Godzina | ||
---|---|---|---|---|
9:00–13:00 | 15:00–19:00 | 15:00–19:00 | ||
Sesja 1. Uzależnienia behawioralne – Magdalena Rowicka |
1.10.2024 (wtorek) | grupa 1 | grupa 2 | |
3.10.2024 (czwartek) | grupa 3 | |||
Sesja 2. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka – Magdalena Rowicka |
8.10.2024 | grupa 1 | grupa 2 | |
10.10.2024 | grupa 3 | |||
Sesja 3. W jaki sposób stosowanie dialogu motywującego wspiera nauczyciela w relacji z uczniem – Zygmunt Medowski |
15.10.2024 | grupa 1 | grupa 2 | |
17.10.2024 | grupa 3 | |||
Sesja 4. Podstawowe narzędzia i techniki przydatne w pracy – Zygmunt Medowski |
22.10.2024 | grupa 1 | grupa 2 | |
24.10.2024 | grupa 3 | |||
Sesja 5. Jak rozpoznać i wzmacniać motywację ucznia do zmiany – Zygmunt Medowski |
29.10.2024 | grupa 1 | grupa 2 | |
31.10.2024 | grupa 3 | |||
Test wiadomości; arkusz oceny programu DES – Magdalena Rowicka |
29.10.2024 | grupa 1; test 13:00-14:00 | grupa 2; test 19:00-20:00 | |
31.10.2024 | grupa 3; test 19:00-20:00 |
Autorzy programu DES
Rekrutacja
W programie weźmie udział 54 uczestników (w trzech 18-osobowych grupach). O przyjęciu zadecyduje kolejność zgłoszeń poprzez formularz rekrutacyjny.
Materiały dla uczestników
Dostęp do materiałów szkoleniowych wymaga podania hasła, które zostanie przekazane uczestnikom w trakcie szkolenia.
Dodatkowe informacje
Dodatkowych informacji nt. programu i rekrutacji udziela p. Tomasz Kowalewicz, koordynator programu: telefonicznie pod numerem 601 311 454 lub przez e-mail tomasz.kowalewicz@praesterno.pl.
Dysponentem praw autorskich jest Fundacja Praesterno.
Finansowanie
Projekt został dofinansowany ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.